
Zelene ubojice među nama: Mesožderke u hrvatskoj flori
29. travnja 2025.U utorak, 3. lipnja 2025., Botanički vrt u Zagrebu pretvorio se u žarišnu točku razgovora o budućnosti hrvatske prirode. U sjeni stoljetnih stabala i uz mirise cvijeća, predstavljena je platforma Hrvatska divlja, a okupljeni su imali priliku čuti snažne poruke, precizne stručne uvide i konkretne pozive na djelovanje.
U zemlji u kojoj je poznato gotovo 40.000 vrsta i podvrsta biljaka i životinja, pitanje njihove zaštite sve više dolazi u prvi plan. Novi europski zakonski okvir obvezuje i Hrvatsku da se sustavno posveti obnovi staništa u lošem stanju. Hrvatska divlja odgovara upravo na taj izazov, kroz pristup koji se temelji na rewildingu – prepuštanju prostora prirodnim procesima kako bi se samostalno odvijali i obnavljali.
"Hrvatska je treća u Europi po bioraznolikosti, što našu zemlju čini jednim od ključnih žarišta bioraznolikosti na svijetu. Svaki pojedinac može pridonijeti očuvanju ugroženih vrsta i njihovom opstanku kroz različite aktivnosti i projekte, poput Hrvatska divlja", istaknula je dr. sc. Dubravka Sandev, predsjednica Hrvatskog botaničkog društva..

Sudonici panela: Krešimir Macan, dr. sc. Dubravka Sandev (Botanički vrt PMF-a), Petra Boić Petrač (WWF Adria), dr. sc. Tatjana Masten Milek (Zeleni prsten Zagrebačke županije), Marija Krnjajić (Rewilding Velebit), dr. sc. Vanja Stamenković (Botanički vrt PMF-a)
Prvi koraci: znanost, zajednica i edukacija
Botanički vrt je poslužio kao savršena vizualna i sadržajna kulisa. Vanja Stamenković, voditelj Vrta, naglasio je važnost ovakvih inicijativa za popularizaciju botanike i ekologije među širom publikom:
"Naš vrt posjećuje oko 130.000 ljudi godišnje, trećina njih su učenici i studenti. Ovo je prilika da pokažemo kako priroda može biti dio svačije svakodnevice u urbanim sredinama i kako je znanje o biljnom svijetu važno za budućnost."

dr. sc. Vanja Stamenković, voditelj Botaničkog vrta PMF-a
Tehnologija u službi prirode
Interaktivna platforma hrvatskadivlja.hr omogućuje pregled ugroženih i zaštićenih vrsta, njihove geografske rasprostranjenosti, osobitosti i fotografija. Osmišljena je kao izvor stručnih informacija, ali i alat za povezivanje javnosti s konkretnim akcijama u lokalnim sredinama – bilo da se radi o parkovima, školskim dvorištima ili privatnim vrtovima.
Projekt su inicirali Go2Digital, tvrtka specijalizirana za vanjsko digitalno oglašavanje, i Bauhaus, koji ove godine obilježava 25 godina djelovanja u Hrvatskoj.
"Često se pitamo što ostavljamo svojoj djeci. Vrijeme je da se ponovno povežemo s prirodom – ne deklarativno, nego stvarno", poručila je Ivana Plemenčić iz Bauhausa.

Ivana Plemenčić, Chief Marketing Officer - Bauhaus
"Kroz našu mrežu digitalnih ekrana prikazujemo prizore prirode kako bismo ljudima u urbanim sredinama dali trenutak povezanosti. Tehnologija ne mora biti prepreka – ona može biti most", dodao je Dean Udatny, direktor marketinga Go2Digitala.
Suradnja koja ima snagu
U projekt su uključene brojne organizacije i institucije – od WWF Adrije, preko Rewilding Velebita, do JU Zeleni prsten Zagrebačke županije.
"Vjerujemo da zajedničkim snagama možemo zaustaviti gubitak prirode, obnoviti naše rijeke i more te izgraditi klimatski otpornu regiju u kojoj ljudi i priroda mogu zajedno napredovati", istaknula je Petra Boić Petrač iz WWF Europe.
Pogled unaprijed
Platforma Hrvatska divlja više je od baze podataka. To je poziv na djelovanje, na suradnju, na novu kulturu odnosa prema okolišu. U vremenu kada se klimatske promjene sve više osjećaju, projekti poput ovog pokazuju da postoji način kako osnažiti zajednicu i istovremeno zaštititi ono najvrednije – prirodu.
Lansiranjem ove inicijative napravljen je snažan prvi korak. No, ključni dio tek slijedi – uključivanje što većeg broja ljudi. Jer priroda ne traži spektakl. Traži prostor. A Hrvatska Divlja upravo to i omogućuje.
